A fejlesztőpedagógus a pedagógiai program követelményei alapján a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye szerint végzi a fejlesztő tevékenységeket. Foglalkozik a teljesítményzavar és/vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségekkel küzdő, fejlesztésre szoruló tanulókkal. Változatos pszichológiai és fejlesztőpedagógiai módszereket alkalmaz.
A fejlesztőpedagógus jellemző feladatai:
- Meghatározza a pedagógiai program követelményei alapján a fejlesztő tevékenységeket, a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleménye alapján foglalkozik a tanulókkal.
- A kiszűrt gyerekeknél beosztás szerint egyéni és kiscsoportos foglalkozásokban feltárja a tanulási zavar vagy lemaradás okát, segíti a kiváltó tényezők csökkenését, megszüntetését, ezért együttműködik a gyermekek pedagógusaival, szüleivel.
- A gyermek egyéni képességeinek, sajátosságainak figyelembevételével, a diagnózis alapján tudatosan megtervezi a hatékony foglalkoztatás módszereit és eljárásait. Fejlesztési tervet készít, melyet háromhavonta felülvizsgál, a gyermek haladásához igazítva.
- Speciális fejlesztőpedagógia nevelésével, differenciált foglalkozásokkal fejleszti a tanulási zavarral küzdő gyermekeket, személyiségüket és képességeiket.
- A gyerekek foglalkoztatásában az egyéni értési folyamathoz igazodva reális és eredményre vezető eljárásokat választ. Óvja a gyermek jogait, a szakértői és rehabilitációs bizottság szakvéleményében foglalt különleges bánásmód, segítségnyújtás lehetőségét biztosítja.
- Tájékoztatja a szülőket a gyermekük állapotáról, szorosan együttműködik a családokkal és speciális fejlesztő foglalkozás céljainak, feladatainak kivitelezésében, tanácsokat ad.
- Problémás helyzetekben a reá bízott gyermek érdekében, közreműködik a gyermekvédelmi feladatokban.
- Hospitálásokat végezhet a tanulói közösségekben, megfigyelheti a gyermekeket, a beilleszkedés megkönnyítése, valamint haladásuk elősegítése érdekében.
- Saját kompetenciakörébe tartozó módszerek, eszközök alkalmazásával diagnosztikai feladatokat végez.
A fejlesztés területei:
- általános tájékozottság
- írásmozgás koordináció
- gondolkodási képességek
- testséma
- szem-kéz koordináció
- jobb-bal diszkrimináció
- alak-háttér megkülönböztetése
- téri információ elrendezése
- elemi számolási készség, számemlékezet
- akusztikus emlékezet
- vizuális emlékezet
- szerialitás
- alaklátás és téri helyzetek
- nehéz szavak utánmondása
- hallási differenciálás
- emberrajz
- relációs szókincs
- beszédhanghallás
- tapasztalati következtetés
FELSŐ TAGOZAT ÉS GIMNÁZIUM
Az alsó tagozatos fejlesztő-felzárkóztató munka tovább folytatódik a felsőbb tagozatokon.
A fejlesztőpedagógus feladatai:
- Kiemelten fontossá válik a tanulási módszerek és technikák tanítása a diákok számára az önálló tanulás kialakításához.
- Fontos feladat az átmenet megkönnyítése az 5. és a 9. osztályos tanulóink részére, valamint a támogató, sikerélményt nyújtó pedagógiai légkör megteremtése.
- A jól működő képességeket tudatosan fejleszti, megismerteti a diákok értékeit, adottságait, erősíti az önbecsülésüket.
- Egyénhez igazított követelményeket alakít ki, a képesség, érdeklődés, terhelhetőség ismeretében.
- Kompetenciájába tartozó diagnosztikus tevékenységet végez.
- Segítséget nyújt a tanulással kapcsolatos motiválatlanság csökkentésében.
- Szorosan együttműködik a családdal és más szakemberekkel, konzultációs lehetőségeket biztosít számukra.
- A fejlődést gyakori pozitív visszajelzésekkel, sikerélmények biztosításával is segíti.
- A szakvéleményben jelzett javaslatok figyelembevételével egyéni fejlesztési tervet készít, a tanulási nehézséggel küzdő tanulók fejlődését folyamatosan nyomon követi, értékeli.
- A fejlesztő foglalkozások szakmai minőségéért felelős.
Gyakorlati megvalósulás:
- Iskolánkban jellemzően kiscsoportos munkaformában zajlik a fejlesztés, de az egyéni megsegítés is biztosított.
- Délelőttönként, tanítási időben vagy tanítási órák után a tanulók fejlesztő órán vesznek részt. A fejlesztőpedagógus kötött órarend alapján dolgozik a gyermekekkel a tanév során.
- Az osztálytanítóval folyamatosan konzultálva, de nem az iskolai tananyag, hanem a gyermek képességei szerint halad. A gyermek értékelése az osztálytanítóval egyeztetve történik.
- Felső tagozaton és a gimnáziumban a fejlesztőpedagógus folyamatosan konzultál a szaktanárokkal. Segítséget ad a tanulási nehézséggel küzdő tanulók feladatainak differenciálásában, részt vesz az értékelésben. Célunk, hogy a gyermek a tanuláshoz szükséges képességeit arra a szintre fejlesszük, amelynek elérése tőle elvárható.
- A tantestület minden tagjának feladata a különleges bánásmódot igénylő tanulók fejlesztése, a szakemberek javaslata alapján. Feladat a folyamatos módszertani konzultáció, a fejlesztőpedagógus segítségével a személyre szabott követelmény, értékelés kidolgozása.
- A környezet erősen befolyásolja a tanulók érzelmi, társas és intellektuális fejlődését. A foglakozások jó felszereltségű fejlesztő teremben zajlanak, ahol diákjaink jól érzik magukat, nyugodt körülmények között dolgozhatnak.
Volenticsné Petrás Györgyi
fejlesztőpedagógus
e-mail:
gyorgyi.petras.volenticsne@sztagoston.hu
Kissné Papp Eszter
fejlesztőpedagógus
e-mail:
eszter.papp.kissne@sztagoston.hu